Hvad gør et bookingsystem godt?

Bookingsystem

Der eksisterer mange forskellige typer af bookingsystemer, men ikke alle bookingsystemer er lige gode. I forbindelse med udvælgelse af det rette bookingsystem til dit firma eller din klinik bør du undersøge udvalget af forskellige bookingsystemer nøje for at udvælge det bookingsystem, som egner sig bedst til dit og dine kunders behov. Det varierer derfor fra branche til branche hvilken type af bookingsystemer, der er bedst, men der er dog heldigvis nogle generelle retningslinjer at gå efter, som du kan læse mere om her.

Jo lettere, jo bedre

Som en hovedregel bør du altid udvælge et simpelt booking system, da det vil gøre det nemt for dig selv såvel som dine kunder. Bookingsystemer har til formål, at bookingerne kan foregå over computeren uden, at du eksempelvis skal bruge tid på at tale i telefon med kunden eller, at kunden skal vente på, at der er telefontid. Af den grund bør bookingsystemet være så simpelt, at alle kan bruge det, så det reelt bruges i praksis.

Overskuelig kalendervisning

En overskuelig kalendervisning er omdrejningspunktet i et bookingsystem. Her kan du indskrive åbningstider, hvorefter dine kunder selv kan booke sig ind på den tid, de ønsker. I tilfælde af behov for aflysninger eller ændringer bliver den bookede tid frigjort med det samme, så andre kunder har mulighed for at booke sig ind på denne. Den overskuelige kalendervisning er derfor en fordel for både dig og dine kunder, hvor I begge kan se, hvornår der er bookede tider og ledige tider. Kalenderen kan vise tider for hele firmaet eller klinikken, men kalenderen kan også gøres individuel, så du eksempelvis med det personlige og online booking system til en terapeut kan få adgang til din ønskede terapeuts kalender uden at se hele klinikkens udbud af tider for alle terapeuterne.

Slip for glemte aftaler med automatiske påmindelser

Et godt bookingsystemet indeholder også automatiske afsendelser af påmindelser, så dine kunder ikke glemmer den bookede tid, samtidigt med at du slipper for at spilde tiden, hvis kunderne ikke dukker op til den aftalte tid.

Tilpas indstillingerne til din branche

Varigheden af bookingen varierer efter hvilke ydelser, som din kunder ønsker. Der kan samtidigt være behov for ekstra ydelser, og her er det en fordel, når din kunde selv kan krydse særlige ønsker af, så du på forhånd har en idé om indhold og varighed af besøget. Så spilder ingen af jer tiden på at forventningsafstemme, og I kan gå i gang med det samme efter kundens ankomst. Du kan samtidigt sætte en realistisk tidshorisont for ankomsten af din næste kunde, så der hverken er for lang tid mellem kunderne eller risiko for forsinkelser.

Gør bookingsystemet synligt de rette steder

En sidste afgørende faktor for at gøre et bookingsystem godt er, at systemet skal være tilgængeligt og synligt de steder, hvor dine kunder opsøger dig. Det er af den grund en god idé at finde et bookingsystem, som både kan integreres på hjemmesider og på Facebook, så dine kunder altid har let adgang til at booke en tid hos dig med det samme.

 

Bookidd

Wilders plads 11b

1403 København K

71 26 13 37