Hvad laver man til efterfødselstræning?

Efterfødselstræning henvender sig til alle nybagte mødre. Til efterfødselstræning er der fokus på fysisk aktivitet i samvær med andre nybagte mødre. Efterfødselstræningen har derfor både fokus på kropstræning, samtaler og vidensdeling. Og bedst af alt, så kan din baby også være med!

Kropstræning til at komme i form efter fødslen

En gravid krop gennemgår kolossale forandringer gennem graviditeten, og det kan derfor være svært at kende sin egen krop efter fødslen. Samtidig bliver mange demotiveret af, at de ikke kan de samme ting som før graviditeten. Af den grund gør du dig selv og din krop en tjeneste ved at tilknytte dig lettilgængelig motion i København, så der ikke er nogen undskyldninger for ikke at komme i gang igen.

Til efterfødselstræningen lærer du, hvordan du bør dyrke motion i tiden efter fødslen, så du tager hensyn til de forandringer, som graviditeten har medført. Den fysiske træning vil hjælpe dig med at komme i form samtidig med, at dit barn bliver udfordret med sansemotoriske lege. Du får således dyrket motion på en sjov måde – samtidig med, at dit barn bliver udfordret og stimuleret.

Samtaler med fokus på din situation

Hos underviserne med baggrund inden for psykomotorisk terapi kan du få glæde af samtaleterapi. Her kan du få delt dine bekymringer i forbindelse med at være mor. Det er et typisk problem, at man er så fokuseret på selve graviditeten og fødslen, at morrollen nærmest kan komme som en overraskelse. Det kan derfor virke meget overvældende, og ved at have løbende samtaler med en terapeut kan du blive tryg ved din nye rolle som mor.

Vidensdeling med relevante oplæg

I en tid hvor mange sandheder såvel som usandheder florerer på internettet, kan det være svært at navigere i de informationer, man finder på nettet. Derfor vil der typisk blive afholdt relevante oplæg til dig og andre gravide i samme situation, når du går til efterfødselstræning.

Sådan tilmelder du dig efterfødselstræning

Alle nybagte mødre anbefales at begynde efterfødselstræningen to til otte uger efter fødslen. Du kan med fordel tilmelde dig et særligt tilrettelagt efterfødselstræning, så du kommer på et hold med andre, som er i samme situation som dig. Der findes eksempelvis efterfødselstræning for førstegangsfødende, flergangsfødende, tvillingemødre og solomødre. Ydermere findes der eksempelvis også særligt tilrettelagt hold med efterfødselstræning til for tidligt fødte babyer, så træningen er endnu mere skånsom.

Alle hold inden for efterfødselstræning kan suppleres med ekstra kropstræning, som tilpasses efter dit barns alder. Der er derfor eksempelvis særligt tilrettelagt kropstræning til mødre med babyer på én til tre måneder, tre til seks måneder og over seks måneder. Samtidig kan der også vælges et fokus på blandt andet kondition og styrke eller babymotorik alt efter, om der skal være mest fokus på din træning eller dit barns træning. Mulighederne er mange, så du kan med sikkerhed finde en form for efterfødselstræning, som passer til både dig og dit barns behov.

Apa Aftenskolen For Psykomotorik og Afspændingspædagogik

Borgervænget 7A 1

2100

København Ø

3526 00 11